Filtrera urvalet

Categories

Categories level 2

Stil

Passar

Leverantör

Latest news

    Harley-Davidson Dealer Meeting 2018 för de som är nyfikna

    August 31st 2018

    Welcome



    Här kommer en rapport från vårt besök i USA och Harley-Davidson Dealer Meeting 2018 för de som är nyfikna!

    Harley-Davidson i USA

    Både i San-Diego och Los Angeles finns två av USA´s största återförsäljare som har kapaciteten att sälja runt 1200 Harley-Davidson motorcyklar per år. Jag och Stefan anlände till Los Angeles på fredagen, där den klassiska Bartel´s, som är Hollywoods favoritbutik för H-D finns etablerad.

    Vi fick en guidad tur runt och fick träffa både platschefen, verkstad och säljarna. Jättekul och inspirerande att se hur deras vardag är jämfört med vår, både på verkstad, sälj, service och butik. På Bartels jobbade man 7 dagar i veckan… tyckte vi kändes liiiite tuffare än vår 4 månaders högsäsong!. 

    Vi passade såklart på att hyra en motorcykel från Bartels och Eagle Riders. Bilder från den magiska MC-resan kommer snart på bloggen vår!

    Efter det styrde vi kosan 20 mil mot San Diego. 

     

    Mässan

    På måndag mötte vi sedan upp Jennie och Per och det var dags för mässa.

    Öppningsceremonin var superpampig och väldigt amerikansk. Det märks att de är stolta över sitt varumärke Harley-Davidson. 6 300 återförsäljare från hela världen fanns på plats på mässan.

    Vi fick bland annat se de tre framtidshojarna som H-D kommer med. De går in i Adventure-segmentet med sin ”GS variant”, de tar fram en customhoj som känns influerad av deras tidigare Vrod/Nightrod och vi fick se världens första serieproducerade elmotorcykel Livewire (dvs av kalibern riktig motorcykel och inte kinamoppe) Jättespännande!

    Vi fick inga priser och inga direkta datum för när den släpps i Europa, men Livewire kommer bara att säljas av utvalda återförsäljare till en början. Det är väldigt mycket jobb och en hel del investeringar som krävs innan, tex bygga om verkstad och parkeringar, för att kunna sälja elhoj och det kräver sin förberedelse.

     

    Nyheter

    När vi sedan kom ut i mässhallen så fick vi se framför allt nya färger på hojarna. Bort med allt helsvart… nu kommer färger som flörtar både med 50-60 tal och de sena 90 tals H-D´arna på bland annat touring med flerfärgade lacker. Vi fick se vita däcksidor, eker-fälgar, mycket krom på hojarna och framför allt är aphänget tillbaka.

    För er som som följt Sons of Anarchy, så vet ni att det kommer en followup på den serien som heter ”Mayans”. Det luktar produktplacering… Kolla in bilderna jag skickar så får ni se. ;) H-D släppte även en ny motorcykel som heter FXDR 114 som är en ny hoj som görs på Softtail ramen. Den kan enkelt beskrivas som en riktig muskelhoj gjord för bankörning, men med dragracing som inspiration.  

     

    Vad gjorde vi där?

    Jennie la mesta tiden på att se de nya kläd-kollektionerna och försöka få ihop matchande kläder att fylla vår butik med till våren. Nya hjälmar, skor och riding gear fanns också att se och vi passade även på att beställa lite småprylar inför julhandeln. Det här är inte det lättaste att köpa in, för kollektionerna är många och de är matchade för olika säsonger. Det gäller även ha rätt kläder inför 2019 som matchar de hojar vi blir tilldelade inför nästa säsong.

    Per  hade en hel del möten och höll dialog med vår H-D representant om targets, marknad, marketing och målsättningar. 

    Stefan fotade och test-satt varenda hoj, gick på seminarium, pratade med experterna på plats både för design, motor och trim. Han lyckades genom det även se till att hela Europa äntligen kan köpa ett framflytts-kit till StreetBob som inte fanns innan, och som gjort kunder och oss irriterade i sommar. Nu kan vi hjälpa dem! 

    Jag pratade med säljarna både på hojar, kläder och parts och fick massor med tips på hur vi ska displaya både hoj och tillbehör i butik för att nå ökad försäljning. H-D kommer inom kort med bla ny GPS, ett nytt lyse som svänger i kurvor och Screaming Eagle har uppdaterat sina kit, framför allt till Touring. När man säljer en H-D så säljer man en helhetsupplevelse och ofta en helt egen customisering, och då gäller det att vi kan hela storyn. 

     



    Vad händer nu?

    I övrigt en väldigt inspirerande resa där vi förstått att en sak är säker; Amerikanska Harley-Davidson tänker inte stå stilla och låta konkurrenterna köra om. De satsar mer än någonsin på framtiden, och deras motto med denna mässan och alla dereas produkter kallas ”More roads to freedom”.

    Dvs, tanken är att hitta fler bikers. Locka ny publik och sätta H-D på kartan som ett märke full av ny teknologi och innovation.

    Kontroversiellt och främmande för de lite äldre fansen, men ett måste om de ska fajtas med konkurrenterna in i framtiden.




    Dream it. Live it.   



    Jessika Häggling

    Platschef, Northbike Umeå. 

    1759 Views
    Liked
    Godkänn

    Cookies hjälper oss att leverera våra tjänster. Genom att använda denna webbplats samtycker du till att vi använder oss av cookies. Läs mer.