kopvillkor

KÖPVILLKOR I NORTHBIKES FYSISKA BUTIKER

Northbike, organisations nr. 556238-8933 driver webbplatsen northbike.se. Northbike har även fysiska butiker i Sundsvall och Umeå.

Kontantfri butik
För din information så är våra butiker kontantfria sedan flera år tillbaka, vi tar emot betalning via kort, swish eller klarna (här kan du själv välja om du vill betala med faktura eller dela upp din betalning, snabbt och enkelt och godkänns med bank-id i butik).

Öppet köp och bytesrätt
Vi erbjuder dig som kund öppetköp och bytesrätt i 7 dagar om inte annat överenskommits vid köptillfället. Gäller ej fordon och nedsatta varor.

Beställningsvaror
Vill du att vi beställer hem en vara som vi normalt inte har i lager tar vi en handpenning som täcker upp returkostnad OM du inte skulle hämta ut din vara.

Frakt
Northbike förbehåller sig att ta ut frakt på varor ur butik, 149kr vid mindre försändelser och vid stora och skrymmande varor enl prislista, kontakta oss för fraktpris.

Garanti*
Northbike har normalt sett 12 månaders garanti mot material- eller fabrikationsfel på produkter om inget annat anges. För att garantin ska gälla så måste produkterna ha hanterats på normalt sätt och inte utsatts för påfrestningar utöver det vanliga. Vid slarv eller felaktig hantering så gäller inga garantier. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Vid garanti- och andra serviceärenden betalar kunden alltid frakten till service och från service.

Personuppgifter
Northbike kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter.
Det gäller även E-postadresser kunden lämnar till Northbike. Däremot lagras alla E-postadresser i vår databas vilket innebär att Du som kund kommer få vårt nyhetsbrev, om du inte önskar det kan du välja att avpremunerera genom att klicka längst ner i brevet.
Läs vår intetritetspolicy här.

*Gäller ej fordon.


 

Vill du veta mer om de regler och råd som vi följer?

Du hittar information om distans- och hemförsäljningslagen på Konsumentverkets webbplats www.konsumentverket.se. Du kan också få information och rådgivning hos din kommunala konsumentvägledare. Sök på www.konsumentverket.se

Vår filosofi är att hitta lösningar så att både Du som kund och vi som företag blir nöjda! Kontakta oss vid tveksamheter.

KÖPVILLKOR PÅ
NORTHBIKE.SE

Avtalet du finner nedan är det du och Northbike kommer överens om när du lägger din beställning online.
Till exempel när du ska betala och hur vi kan hjälpa dig om något blir fel. Är det så att du har frågor så tveka inte på att kontakta oss via telefon eller e-post.

Priser
Vid beställning via Northbikes E-handel gäller de priser som är angivna i svenska kronor på webbplatsen. Priserna är inklusive moms. Priser för frakt och betalning anges separat. Priser kan skilja sig mellan butiker och webbplatsen. Vi förbehåller oss att priserna på artiklar kan ändras om våra leverantörer ändrat prisbilden avsevärt, skulle detta ske kommer vi kontakta dig.
Vi reserverar oss för att felaktig prissättning kan förekomma pga prisfiler och synkning mellan affärssystem och Webshop, om det skulle det ske så förberhåller vi oss rätten att kontakta er och givetvis meddela detta. Får du som kund ta beslut om du vill slutföra köpet eller avbryta.

Beställning
För att kunna göra ett köp via webbplatsen måste kunden acceptera Villkoren. Genom att acceptera villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren i sin helhet.
Norhbike förbehåller sig rätten att neka kunden ett köp. Avtalet om köp ingås först när Northbike bekräftar kundens beställning. Skulle det vara så att problem uppstår rekommenderar därför Northbike att kunden sparar orderbekräftelsen för en förenklad kommunikation med Northbike Kundtjänst.
Eftersom Northbike även bedriver verksamhet i två butiker med samma lager som i vår webshop så reserverar vi oss för att varor som kan se ut att finnas på webshopen i undantagsfall kan sålts i butik innan din order hanteras. Vi har dagliga uppdateringar av lagersaldot men i enstaka fall kan detta inte hunnits med och en vara kan bli slutsåld.
Vi reserverar oss också för att våra produkter som skickas kan vara provade av en fysisk kund i butik alt att varan kan skickats till annan kund som returnerat via webshopen. Dock är alla varor av nyskick.

Ångerrätt och Avbeställning*
Ångerfristen börjar från och med dagen då leverans har skett. Ångerfristen är 14 dagar. Kunden har då rätt till 100 procent av erlagt belopp. Då kunden väljer att utnyttja sin ångerrätt eller avbeställning är kunden själv skyldig att lämna tillbaka varan i lika gott skick som när den kom till kunden för att få 100% av pengarna tillbaka. Är varan använd, skadad eller förpackningen inte i sitt original kommer en individuell bedömning ske med ett ekonomiskt avdrag, om så är fallet kontaktar vi dig. Retursedel medföljer i alla försändelser. Fri returfrakt gäller EJ vid tyngre varor där ytterligare frakt betalats av kund, där får kunden själv ombesörja returfrakten, om vår medskickade retursedel används kommer ett avdrag motsvarande den faktiska returkostnaden dras av. Elektronik och modellspecifika beställningsvaror återtages ej, är du osäker fråga oss.

Vid tex jul kan vi erbjuda längre öppet köp/bytesrätt. Vid sådana tillfällen gäller givetvis den överenskommelsen över annat angivet här.

Vid retur på specifikt modellanpassade artiklar till fordon som är markerade som beställningsvara på webbplatsen görs ett avdrag för returfrakten till leverantören vid en då vi normalt inte lagerför dessa artiklar, varje sådan retur hanteras individuellt. Är du osäker innan retur av en vara så kontakta oss.

Med i alla paket finns en blankett du fyller i om du ångrar ditt köp, fyll i den och sänd varan i retur så vi har den åter inom senast 14 dagar från att du erhållit försändelsen. Fyller du inte i denna retursedel finns risken att vi inte hanterar din retur. Spar kvitto på inlämnande av paketet om det inte skulle nå oss kan vi spåra det via fraktbolaget. Northbike tar ej ansvar för försändelser som inte når oss.
Du kan också ångra ditt köp genom att du kontaktar oss via mail eller telefon men varan måste åter till Northbike för att vi ska kunna verkställa returen. När vi gör en retur via Klarna kan det ta 2-3 bankdagar innan du ser dina returnerade pengar.
Utöver den blankett som medföljer i försändelsen kan även denna standardblankett användas, för att hämta den klicka här.

En fri retur vid storleks- eller färgbyte av samma produkt*
Vid storleksbyten eller färgbyte av samma produkt erbjuds en fri retur, retursedel medföljer vid ordern. Vill kunden sända retur utan byte eller ändra variant en andra gång eller mer så går det på kundens egen bekostnad 149:-/frakt.
Första storleksbytet ska ske inom 14 dagar från du erhållit försändelsen.

Vid ren retur oavsett ordinarie eller rea debiteras kunden 149:- (dras av från återbetalningen av varan), vid storleksbyte är det fritt.

På Rea/nedsatta varor gäller samma förfarande som med ordinarie varor.

Allt ovan gäller inom Sverige, för utlandsköp sker individuell fraktsättning och hantering.

Betalningsvillkor*
Faktura - Vid betalning via faktura samarbetar vi med Klarna Bank AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Northbike överlåtna till Klarna Bank AB. Vilka betalningsvillkor och möjligheter väljer du själv utifrån vilka kampanjer Klarna erbjuder. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Betalkort: En betalkortsorder läggs enbart via hemsidan, ej telefon. Din beställning belastas på det kortnummer du angett.

Vi accepterar endast kort utgivna av nordiska banker. Dock ej American Express och Diners Club. Vid misstänkt otillbörligt kortköp förbehåller vi oss rätten att begära in personnummer för verifiering av adress. I dessa fall levereras varor endast till folkbokförd adress. Vid uthämtning av förbeställd order i vår lagerutlämning, skall ID-kort kunna uppvisas på plats.

Leverans*
Om kundens order är klar för leverans kommer den skickas inom en arbetsdag från det att kunden fått orderbekräftelse.

Vi tänker på miljön och återanvänder kartonger när vi skickar till Dig, hoppas att du som kund tycker det är en hållbar strategi.

Normal leveranstid är 1-3 dagar beroende på var i landet kunden bor. Vissa avvikelser kan förekomma. Northbike kan inte bli ansvariga att leverera en produkt som är slutsåld eller utgången ur sortimentet. Skulle en produkt inte gå att leverera så meddelar Northbike det via E-post eller telefon.

Fraktkostnad
Fraktfritt vid köp över 1000:- (om inte annan kampanj pågår).
*Fri frakt gäller endast inom Sverige.
Alla köp under 1000:- kostar 99:- i frakt om inte annat anges.
Vid stora och skrymmande varor står ev fraktpris angivet i produkten, vi reserverar oss för att det kan missats, om så är fallet kommer vi kontakta dig för ett fraktkostnadsförsla och du som kund väljer om du vill fullfölja eller avbryta köpet. 

Allt ovan gällande frakt gäller inom Sverige, för utlandsköp sker individuell fraktsättning och hantering.

Outlösta paket
Outlösta paket debiteras med 395:-.
Vid stora skrymmande försändelser kan denna kostnad bli betydligt högre och i relation till den faktiska fraktkostnaden.
Kostnaden faktureras i efterskott. Sker inte betalning inom utsatt tid så vidarebefordras alltid kraven till inkasso.

Garanti*
Northbike har normalt sett 12 månaders garanti mot material- eller fabrikationsfel på produkter om inget annat anges. För att garantin ska gälla så måste produkterna ha hanterats på normalt sätt och inte utsatts för påfrestningar utöver det vanliga. Vid slarv eller felaktig hantering så gäller inga garantier. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Vid garanti- och andra serviceärenden ansvarar kunden för att produkten kommer till Northbike för bedömning och vidare hantering mot leverantör.

OUTLET
Bra att veta är att vissa produkter har varit butiksexemplar och kommer inte i originalkartongen.
Produkten kan även ha små estetiska brister.

Personuppgifter
Northbike kommer under inga omständigheter att lämna ut några personuppgifter.
Det gäller även E-postadresser kunden lämnar till Northbike. Däremot lagras alla E-postadresser i vår databas vilket innebär att Du som kund kommer få vårt nyhetsbrev, om du inte önskar det kan du välja att avpremunerera genom att klicka längst ner i brevet.
Läs vår intetritetspolicy här.

*Gäller ej fordon.